woensdag 3 september 2008

Vijf stappen van impliciet naar expliciet

Getipt door Rudi die het boek van Kessels leest om meer te weten te komen over de Socratische methode, als middel tijdens de intervisiebijeenkomsten.

Uit: Kessels, J. Socrates op de markt. Filosofie in bedrijf. Uitgeverij Boom

'In de ogen van Nonaka en Takeuchi's The knowledge creating company is de belangrijkste techniek om nieuwe kennis in een groep te genereren het omzetten van stilzwijgende kennis van de groep in expliciete kennis. Zij onderscheiden vijf fasen in dat proces:
  • Participeren in stilzwijgende kennis: de leden van een groep praten met elkaar over hun ervaringen en ontwikkelen daardoor een gemeenschappelijke kijk op hun werk en een gemeenschappelijke manier van doen (socialisatie).
  • Vorming van concepten: wanneer er eenmaal een gemeenschappelijke kijk is ontstaan, kan de groep deze proberen te articuleren via dialogen, gezamenlijke reflectie en de ontwikkeling van cruciale concepten. 'Zo'n dialloog kan conflicten en onenigheid teweegbrengen', schrijven de auteurs, 'maar juist dat conflict brengt medewerkers ertoe hun bestaande uitgangspunten in twijfel te trekken en hun ervaringen op een andere manier te gaan bekijken.' Metaforen en analogieën spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Het legitimeren van concepten: dit is het proces waarin bepaald wordt of de nieuwgevormde concepten werkelijk de moeite waard zijn voor de organisatie en de samenleving (wat gebeurt aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve criteria).
  • Een 'archetype' bouwen: een aldus gelegitimeerd concept wordt omgezet in een model, schema of prototype.
  • Verspreiding van kennis: het concept wordt 'uitgezaaid' in andere lagen van de organisatie.'

Geen opmerkingen: