donderdag 13 maart 2008

N.a.v. symposium Kennis maken Avans Pabo (12-03-08)

Workshops in het kader van het symposium ‘Kennis maken’ Pabo Avans
12 maart 2008

Tijdens het symposium ‘Kennis maken’ op de Pabo Avans heb ik een tweetal workshops gevolgd.


1) De canon van het geschiedenisonderwijs
Er werd gevraagd aan een aantal groepjes wat ze het meest bijgebleven waren van de geschiedenislessen op de lagere school?
Hier kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Vervolgens werd er gevraagd welk onderwerp er zeker in de canon zou moeten staan. WOII en ontdekkingsreizen kwamen hier onder meer in terug.

De didactische werkvormen die het beste effect hadden gehad waren excursies (het echt zien, beleven) en vertellen (de kracht van verhalen).

Aanbevolen websites zijn:
www.anno.nl (de geschiedenis van vandaag)
www.novacarta.nl (onder meer met bordspel)
www.tijdsbeelden.nl (spel)


2) Verhalend ontwerpen in aardrijkskunde
Hier werd door de docent aardrijkskunde een verhaal voor kinderen van groep 3 verteld waarin verschillende elementen van aardrijkskunde zitten zoals:
Handel drijven, staatsvorming, indeling van ruimte, plattegronden.

Het bleek dat het (samen) verzinnen van verhalen een krachtige werkvorm is waarbij kinderen met fantasiefiguren voldoende distantie creëren, maar voldoende betrokken zijn en waarbij je moeilijke onderwerpen kunt uitleggen.


Vertalend naar het project Kennisverankering:

Didactische werkvormen:
- binding (herkenning)
o verhalen vertellen aan studenten (kracht van verhalen, inspireren)
o excursies (door studenten laten) organiseren (zelfontdekkend leren)

- keuze onderwerpen:
Opleidingen hebben veel ruimte om vanuit hun beroepscompetentieprofiel keuzes te maken in thema’s en onderwerpen (binnen de driehoek: student-docent-werkveld).
Hoe die keuze gemaakt wordt, op grond van welke criteria is daarbij niet altijd transparant.

Geen opmerkingen: