dinsdag 22 april 2008

Emotie en Leren

Auteur: Ruth Palombo Weiss
Tijdschrift:
HRM-select
Jaargang/nr: 2000, Vol. 2, 82-89 (8)


Samenvatting

Jarenlang waren emoties 'out of the picture' in onderwijsland, maar tegenwoordig kan het weer. Ruth Palombo Weiss maakt hier dankbaar gebruik van met dit artikel dat zich geheel focust op dit onderwerp.
Inleidend komen de vooroordelen over emoties als zijnde 'indringers in het bastion van de rede' aan bod en wordt een verband gemaakt tussen cognitie en emotie. Twee verbanden worden verder uitgewerkt. Allereerst worden emoties die we tijdens het leerproces voelen ingepast in onze herinnering van die ervaring. Positieve emoties leiden vaker tot een leermoment. Ten tweede activeert emotie aandacht en leidt aandacht tot leren, herinneren en probleemoplossen. Zonder emotionele prikkeling geen leren.
Het resultaat van deze bevindingen is een aantal adviezen aan docenten. Zorg ervoor dat leerlingen emotioneel betrokken zijn bij wat ze willen leren. Zorg voor een mysterieuze en verrassende sfeer en gebruik humor. Wek vertrouwen bij leerlingen door te beginnen bij wat ze al weten. Probeer een niet-dreigende sfeer op te zoeken. Hierbij kunnen zelfs de omgeving van het leermoment en de toon waarop een docent spreekt van belang zijn.

In dit artikel wordt op systematische wijze de rol van emotie bij leren doorlopen. Allereerst theoretische invalshoeken, dan conceptuele conclusies en uiteindelijk gevolgen voor de praktijk. Nergens krijg je het idee dat dit artikel een uitputtend overzicht geeft over de rol van emoties en dat is dan ook niet het doel van de schrijver. Veel eerder wil hij ons laten nadenken over emoties d.m.v. enkele voorbeelden uit de literatuur. De bedoelingen van de schrijver komen eigenlijk in de eerste zin van het artikel het best naar voren 'Emoties mogen weer.'

Interessant boeken en artikelen in dit verband:

Geen opmerkingen: