woensdag 2 april 2008

Maandag 31 maart en dinsdag 1 april zijn Anita en ondergetekende naar het VELON congres 2008: Kennis-Maken geweest. Het congresthema was: ‘kennis en kenniscirculatie’. Dit thema betreft zowel de ontwikkeling en transfer van kennis op Universiteiten, op Hogescholen en in het onderwijsveld als de interactie tussen deze velden. VELON is de beroepsvereniging van opleiders van leraren. Het was een interessant congres en we hebben daar inspiratie opgedaan voor verschillende aspecten van het programma Onderwijsontwikkeling. In de eerstkomende bijeenkomst van de projectgroep zal ik daarover rapporteren. De inspiratie gaat in ieder geval zover dat het projectplan Kennisverankering aangepast kan worden.... Alle lezingen en presentaties komen beschikbaar op de VELON site. Houd bovenstaande link dus nauwlettend in de gaten!

Een voorproefje: Inspiraties voor het betere verankeren van kennis door het bijwonen van het VELON congres 2008: KennisMaken

  • Key-note speaker (RJ Simons)
    • VAL: wat doen we aan Virtual Action Learning? (Jos Baeten uitnodigen?) Wat zijn de mogelijkheden om VAL in te zetten als instrument bij een betere kennisverankering
    • Nestoraat: het beter verankeren van metakennis door de ervaringen van medewerkers van Avans beter te benutten.(inspireren, coaching, adviseren)
    • Nieuwe vormen van leerbegeleiding ondersteund met ICT beter benutten en CoP’s hiermee ondersteunen! Samenwerking zoeken met het onderzoek van RJ Simons.


  • Workshop over 3C-didactiek: context-concept-competentie (Sanneke Bolhuis, Dorien Doornebos/Quincy Elvira, Quinta Kool, Fontys)

Concepten hangen aan een context (vb. project ziekenhuismaatijden VMBO.

Idee: docentenwerkplaatsen inrichten (docenten, studenten en werkveld participeren!) en deze combineren met CoP’s, Dus een werkvorm voor CoP’s door ICT ondersteund!

  • Taalcompetenties voor alle docenten: Om meer gevoel te krijgen bij het begrip taalcompetentie. (sluit aan bij 3c-didactiek) . a. Het leren van nieuwe woorden = het leren van nieuwe concepten.b. Nieuwe woorden leren gaat beter door het aanbieden van een context waarin het woord gebruikt wordt. Niet apart benoemen of herhalen: dit is een….c. Taal is nodig om kennis te maken
  • Posters:
  • Thea van Lankveld: VU Amsterdam over succesfactoren CoP’s (poster wordt digitaal gemaild)
  • Leen Paredis, Helicon Hogeschool: Woorden verdwijnen- Beeld blijven: beelden beklijven veel beter/ leren onthouden met beelden!
          • Meer met beelden werken
          • Brochure maken voor het programma Onderwijsontwikkeling
          • Link naar DLC!
          • Idee voor dinsdagochtend LIC?

Geen opmerkingen: