maandag 21 april 2008

Voorgesprek AGZ

Vanmiddag hebben Jan Snijders en ik een voorgesprek gevoerd met Engelien Calis en Ruud van Aart van AGZ. We hebben de mogelijkheden van DLC binnen AGZ verkend. Voor hen is het project interessant wanneer het aansluit bij de eigen speerpunten, te weten: innoveren onderwijs, professionaliseren en internationaliseren. Voor AGZ is de verbinding met het project Brein&Leren al gemaakt. Wat in het gesprek naar voren kwam was dat je met behulp van digitale leerinhouden beter aan kunt sluiten bij diverse leerstijlen van studenten., maar als we hierover doorpraten zijn er vast nog veel meer verbindingen te maken. Wat betekent leren in de 21e eeuw?

Een tweede aanknopingspunt is het feit dat AGZ een nieuwe opleiding Verpleegkunde in Den Bosch gaat starten. Het zou mooi zijn als digitale leerinhouden ingezet kunnen worden om werkvormen aan elkaar over te dragen. Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.

Een derde aanknopingspunt is een mogelijke verbinding met het Elisabeth Ziekenhuis. Daar hebben ze een compleet digitaal leerplein ontwikkeld. Wat betreft verpleegkundige handelingen staat dat leerplein vol digitale content. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we via deze weg een link kunnen leggen met de beroepspraktijk. Ook of vooral vanuit Kennisverankering. De beroepspraktijk die een bijdrage levert aan de contentontwikkeling en die ook toegankelijk maakt aan het onderwijs. Dit laatste ga ik onderzoeken. Engelien heeft mij een telefoonnummer en een e-mailadres gegeven van een contactpersoon. Wordt dus vervolgd...

Een vierde aanknopingspunt is de studie-ochtend van aanstaande donderdag die we samen met AGZ organiseren. Het gaat over videogebruik in het onderwijs. Docenten zullen zich afvragen: "Hoe en wat nu verder?" Het project 'Kennisverankering en DLC' zou een mooi vervolg kunnen zijn.

Een vijfde aanknopingspunt is de enquête die Marjon de Koning samen met Ruud van Aart heeft opgezet ter voorbereiding van de studie-ochtend. Uit de analyse ontstaat het beeld dat docenten van AGZ beginnend gebruik maken van eLearning. Ze zijn matig bekend met de verschillende toepassingen van eLearning die zij in hun onderwijs kunnen gebruiken en hebben (overduidelijk!) behoefte aan nadere ondersteuning bij het gebruik van meerdere eLearning toepassingen.

Een zesde aanknopingspunt is het onderzoek van Marjon over de professionalisering van docenten op het gebied van eLearning. Zij geven aan behoefte te hebben aan goed bruikbaar digitaal leermateriaal.

Een zevende aanknopingspunt is de ontwikkeling van de nieuwe opleiding. De onderwijsontwikkelgroep maakt daarbij gebruik van het 4C/ID-model waarbij de authentieke leertaken worden ondersteund met ondersteunende informatie, Just in Time informatie en deeltaakoefeningen. Het digitaliseren van deze informatie en oefeningen biedt mogelijkheden ter ondersteuning van het leerproces van de student.

Een achtste aanknopingspunt is natuurlijk datgene wat Jeroen Alessie al doet bij de opleiding van Fysiotherapie. Een prachtig voorbeeld van de ontwikkeling van digitale leerobjecten.

Een negende aanknopingspunt is het zoeken naar engelstalige content als onderdeel van de Internationalisering van het onderwijs. Je kunt dichtbij beginnen. Momenteel volgt een groep docenten Engelse cursus.

Een tiende aanknopingspunt is...

Ruud van Aart was de beoogd projectleider, maar Ruud zit bij de managementopleiding. Deze is overgegaan van AGZ naar ADT. Het idee is dan ook geopperd om ADT als derde academie te benaderen voor het project. Dan kan Ruud projectleider blijven.

Geen opmerkingen: