woensdag 16 april 2008

Workshop Kennisverankering Op de onderwijsdag van 17 april

‘Kennis verankeren: Hoe doe je dat?’

Workshopleider Adri Verhoosel van het LIC

In de onderwijsvisie van Avans (Avans verbindt mensen, creëert kennis) neemt kennis een prominente plaats is. Het gaat hier over beroepskennis, fundamentele kennis (samen de ‘body of knowledge’), metakennis en ervaringskennis. Ook het proces van ‘kennis maken’ staat in deze visie centraal!

Het leer- innovatiecentrum van Avans Hogeschool werkt samen met enkele academies aan modellen en instrumenten om de kennisbasis van opleidingen beter te verankeren. Het gaat hierbij niet alleen om het ontwikkelen van instrumentarium, maar wellicht nog belangrijker: hoe gaan we hier binnen de opleiding mee om.

Vragen hierbij rijzen zijn.:

  • Hoe kun je integrale kennisgebieden beschrijven die dekkend zijn voor de betreffende opleiding? (b.v. uitgaan van competenties die centraal staan in het curriculum)
  • Wat kan de rol zijn van social software?
  • Hoe verankeren we de noodzakelijke kennis in mensen? (docenten, studenten)
  • Hoe toetsen we de verankering van het kennisniveau? (op niveau van het individu en het curriculum)

Graag willen we samen beelden die er tot dusver zijn met u delen.

Inleiding (A3) (WAT):

  1. Aandacht voor KENNIS (zie kranten, BON, gevoel bij docenten, zie beleidsnotities, Dijsselbloem) Vaak Wat en het Hoe door elkaar gehaald. Dit is in de Onderwijsvisie van Avans goed uit elkaar gehaald. Deze visie is een product van docenten, directies en LIC. Zij hebben met name in deze visie zowel KENNIS als de rol van de docent weer op de kaart gezet. Deze visie ligt onder het project Kennisverankering
  2. Wat zegt die onderwijsvisie over kennis? Plaatje KENNIS toelichten.
  3. Tijdens de instituutsaudit zal academies dan ook gevraagd worden wat ze met deze onderwijsvisie gedaan hebben. Belangrijk document dus voor alle academies en opleidingen. (exemplaar kan worden meegenomen)
  4. Project Kennisverankering in het programma Onderwijsontwikkeling adhv plaatje Onderwijsontwikkeling -> Kennisverankering.
  5. Doel van de workshop:
    1. Zicht krijgen op wat er moet gebeuren om tot betere kennisverankering te komen binnen mensen en binnen curricula.
    2. Discussieren over stellingen en formuleren van do’s en dont’s voor het project.
    3. Geeltjes met Do’s en dont’s op flappen laten plakken.
    4. Beelden delen met elkaar adhv site over Kennisverankering..

Streven:

iedereen gaat weg met of een nieuw idee, of een nieuw contact of je hebt nu een goed beeld van wat we onder kennis en kennisverankering verstaan of …..

  1. Toelichting werkvorm en opdracht workshop door Ronald (HOE).

Opdracht voor de deelnemers:

1. Kies een stelling die gerelateerd is aan jouw eigen onderwijspraktijk en die je het meest aanspreekt of raakt.

2. Breng de stelling die je gekozen hebt in bij je groep en leg uit binnen je groepje waarom je juist voor deze stelling gekozen hebt.

3. Formuleer het advies over de gekozen stelling voor de projectgroep in termen van do’s and dont’s.

Ronald legt uit wat we als projectgroep verder gaan doen hiermee.

Wij zijn tevreden wanneer:

  1. iedereen hier weggaat met een nieuw idee, een nieuw contact of een nieuw…..of indien medewerkers hun academie warm krijgen voor dit project.
  2. als onze eigen ideeën en beelden zijn aangevuld dan wel uitgebreid.

Stellingen voor de workshop op de Onderwijsdag 2008:

1. Met het huidige aantal contacturen binnen het curriculum kun je nooit tot efficiënte kennisverankering komen.

2. Het probleem van kennisverankering is dat docenten geen helder beeld hebben van de kennisbasis van het beroepsprofiel waarvoor ze opleiden.

3. Het verankeren van actuele beroepskennis kan alleen doordat docenten en studenten samen met het werkveld kennis ontwikkelen en delen.

4. Kennisverankering is een continue proces waar de docent systematisch aandacht aan moet besteden.

5. De (ervarings)kennis van ‘oudere’ docenten binnen Avans moet benut worden.

6. Alleen doordat docenten aansluiten bij de persoonlijke studeerstijl van studenten zal kennis beter beklijven bij de student.

7. Alle docenten dienen te beschikken over de meest actuele kennis van het beroep waar ze voor opleiden.

8. Diversiteit aan beschikbare leermiddelen zorgt voor een betere verankering van kennis bij de student

9. Of kennis voldoende verankerd is kun je alleen controleren door te toetsen.

10. ICT toepassingen zijn onontbeerlijk bij het beter verankeren van kennis

Geen opmerkingen: